Nasze działania

 

 

Zakończyliśmy pracę nad animacją poklatkową

Praca nad animacją o życiu i pracy Marii Curie-Skłodowskiej dobiegła końca. Film zaprezentowaliśmy rówieśnikom ze szkół partnerskich. Zapraszamy do jego obejrzenia również społeczność naszej szkoły.

Zobacz film o Marii Curie-Skłodowskiej

Tworzymy animację poklatkową

Przygotowując się do wirtualnego spotkania z przedstawicielami pozostałych szkół partnerskich, nasz zespół projektowy pracuje nad filmem animowanym o Marii Curie-Skłodowskiej. Tworzymy go, posługując się techniką animacji poklatkowej. Premiera obrazu odbędzie się 18 czerwca 2021 r., czyli ostatniego dnia zdalnej wizyty w Novej Dedince na Słowacji.

 

Zapraszamy do lektury nowego numeru FAMY

 

Posłuchajcie naszego podcastu o książkach

W projekcie na temat mediów nie może zabraknąć podcastu. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o szkolnych lekturach. Czworo członków naszego zespołu, czyli Wiktoria, Klaudia, Artur i Antek wymieniają się swoimi opiniami o „Hobbicie” J.R.R. Tolkiena, powieści H. Sienkiewicza pt. „W pustyni i w puszczy” oraz o „Opowieści wigilijnej” K. Dickensa.

 

Nasza filmowa opowieść o szkole

Zgodnie z obietnicą prezentujemy filmowy dokument o szkole. To efekt zespołowej pracy wykonanej w ramach zakończonych już warsztatów filmowych. Premiera obrazu odbyła się 23 lutego 2020 r. podczas Dnia Otwartego w naszej szkole.

Za nami Noc Filmowa

Całą noc z 7 na 8 lutego 2020 r. spędziliśmy w szkole, wspólnie oglądając filmy. Dokładnie jedenaście godzin! Spotkaliśmy się w piątek o godzinie 19.00, a rozstaliśmy w sobotę o 6.00 rano. Repertuar był urozmaicony, na liście znalazły się filmy pochodzące z różnych stron świata i powstałe na przestrzeni wielu lat. Obejrzeliśmy aż pięć obrazów, wszystkie łączył jeden temat: obraz nastolatka w kinie.

 

Drugi numer FAMY już dostępny!

Wydaliśmy nowy numer naszej szkolnej gazetki. Zachęcamy do zapoznania się z jej treścią.

Warsztaty filmowe

Rozpoczęły się warsztaty filmowe, podczas których pod kierunkiem pani Katarzyny Wierzbickiej i pana Krzysztofa Trościńskiego z Telewizji Lokalnej TVL uczymy się, jak profesjonalnie posługiwać się kamerą filmową i mikrofonem. Nagraliśmy już pierwsze zdjęcia do filmu, który postanowiliśmy zrealizować dzięki nowo zdobytym umiejętnościom.
Już wkrótce przedstawimy efekty własnej pracy w postaci filmu dokumentalnego o naszej szkole.

 

 

Z najlepszymi życzeniami

Już wkrótce Boże Narodzenie i Nowy Rok. Dla naszych przyjaciół ze szkół partnerskich przesłaliśmy życzenia w formie pocztówki filmowej oraz tradycyjnych kart świątecznych.

Obejrzyj naszą pocztówkę filmową

 

Sekrety Polskiego Radia

Wizytę w siedzibie Polskiego Radia przy alei Niepodległości 77/85 w Warszawie uczniowie klasy 5 „d” rozpoczęli w studiu koncertowym S 1 im. Władysława Szpilmana, gdzie wysłuchali krótkiej pogadanki na temat dziejów radia. Dowiedzieli się,
że medium to rozwija się nieprzerwanie od 123 lat. Swoje istnienie zainaugurowało w roku 1896, czyli w chwili, gdy włoski konstruktor Guglielmo Marconi, przekonał grupę angielskich inżynierów, że udało się mu zbudować odbiornik do telegrafii bezprzewodowej. Jeśli chodzi o radio w Polsce, to jego historię datuje się od dnia 1 lutego 1925 r. Słuchaczy było wówczas niewielu, a sam program trwał zaledwie kilkadziesiąt sekund, gdyż był tylko próbą techniczną. Nadawanie regularnych audycji nastąpiło rok później, a dokładnie 18 kwietnia 1926 roku o godz. 17.00.

Wysłuchawszy opowieści o pionierskim okresie w dziejach radia, piątoklasiści mieli możliwość zapoznania się
ze współczesnymi realiami działalności tego medium. Gościli w wielu studiach bezpośrednio nadających audycje dla kilku stacji Polskiego Radia. Obserwowali pracę realizatorów radiowej Jedynki, Dwójki i Czwórki. Dowiedzieli się, jakie są zadania reżysera dźwięku, a jakie wydawcy czy inspicjenta. Zrozumieli, że spiker i prezenter to dwa nieco odmienne zawody. Wiele emocji wzbudził pobyt w studiu nagraniowym Polskiego Radia Dzieciom. Całodobowej rozgłośni emitującej programy edukacyjne, naukowe i rozrywkowe przede wszystkim dla najmłodszych, ale również dla osób dorosłych. Uczestnicy wycieczki zajrzeli też do radiowego archiwum przechowującym dawne nagrania oraz do newsroomu Polskiego Radia 24, czyli pomieszczenia, gdzie siedzący przy biurkach i przed ekranami komputerów dziennikarze przez siedem dni w tygodniu przez całą dobę poszukują ciekawych informacji z kraju i ze świata, aby je później przedstawić słuchaczom na antenie.

Mamy dziś do dyspozycji wiele rozmaitych mediów. Warto pamiętać, że radio wciąż odgrywa wśród nich ważną rolę. Towarzyszy współczesnemu człowiekowi w różnych momentach jego życia: domu, w pracy, podczas jazdy samochodem. Uczy, bawi, wychowuje i – co bardzo istotne – stara się przekazywać wzory poprawnej polszczyzny.

 

Szkolny Teatr Wyobraźni

W dobie komputerów, internetu, telewizji nie rezygnujemy z radia i nadawanych przez nie słuchowisk, czyli opowieści dźwiękowych. Ich tworzywem są: głos ludzki, dźwięki otaczającego nas świata, muzyka oraz różne efekty akustyczne,
które pozwalają zarysować tło zdarzeń. Ponieważ do odbiorcy docierają tylko głosy ludzi i najrozmaitsze dźwięki, słuchowisko często nazywane jest teatrem wyobraźni. Do jego wytworzenia potrzebny jest odpowiedni tekst w formie scenariusza, aktorzy, reżyser oraz realizator dźwięku.

Grupa uczniów z klasy 5 „e” na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena pt. „Księżniczka na ziarnku grochu” napisała własny scenariusz i na jego bazie zrealizowała słuchowisko. Oto rezultaty ich pracy.

Scenariusz słuchowiska

Zapoznaj się ze słuchowiskiem

 

Z pasją o filmie

W ostatnich dniach uczniowie zaangażowani w działania Filmoteki Szkolnej o swej kinematograficznej pasji opowiedzieli
w formie plakatów. Prezentujemy kilka z nich.

 

Warsztaty animacji filmowej

Niedawno nawiązaliśmy współpracę z Filmoteką Szkolną. Tym samym przystąpiliśmy do ogólnopolskiego programu edukacji filmowej realizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Dzięki temu w dniu 27 listopada 2019 r. uczniowie klasy 5 „d” mieli okazję wziąć udział w warsztatach
na temat animacji poprowadzonych przez pana dr. Ivo Sulka z Krakowa.

Trzygodzinne zajęcia miały wymiar praktyczny. Ich uczestnicy realizowali prace podobne do tych, jakie blisko dwieście lat temu, a więc w czasach, gdy film jeszcze nie istniał na świecie, wykonywali konstruktorzy i wynalazcy zabawek optycznych, czyli przedmiotów mających tworzyć iluzję ruchu, ożywiać statyczne obrazy.

 

Zajęcia na PLANIE FILMOWYM

Chełmska 21 to adres znany nie tylko w Warszawie, ale w całej Polsce. Od siedemdziesięciu lat mieści się tu Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, czyli największy w naszym kraju ośrodek produkcji filmów. 22 listopada 2019 r. odwiedziliśmy to filmowe miasteczko, aby poznać sekrety pracy filmowców i zobaczyć z bliska, jak wygląda plan filmowy. Kilkadziesiąt minut spędziliśmy w przestrzeni hali produkcyjnej, w której za sprawą Zofii Mazurczak-Prus i jej scenograficznej wyobraźni wyrósł zaczarowany las. Wszyscy będą mogli go zobaczyć już wkrótce, gdy w kinach pojawi się obraz pt. „A niech to gęś kopnie!”.  Zajrzeliśmy też do innych filmowych miejsc – do podziemnego tunelu oraz do nory lisa –
i oglądaliśmy kostiumy noszone przez cały ekranowy Kurnik. Z dużym zainteresowaniem na goglach vr obejrzeliśmy krótki dokument ukazujący przebieg produkcji dwóch filmów: „Królewny Logorei i Niedźwiedzia” w reżyserii Justyny Łagowskiej
i „Czarnego mercedesa” w reżyserii Janusza Majewskiego. Rozwiązywaliśmy multimedialne zadania, przymierzaliśmy kostiumy różnych bohaterów filmowych, a ci z nas, którzy choć przez chwilę chcieli się poczuć jak gwiazdy filmowe, stanęli na czerwonym dywanie i pozowali fotoreporterom na tle ścianki sponsorskiej.

Półtoragodzinne zajęcia Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych pozwoliły nam zdobyć niemałą wiedzę o planie filmowym i przeżyć fascynującą przygodę.

 

Szkolny Dzień Erasmusa

10 października 2019 r. w ramach ogólnoeuropejskiej inicjatywy #ErasmusDays wraz z wykonawcami dwóch innych projektów („Społeczności lokalne szansą na uczenie się” i „Europejski Kongres Młodzieży Szkolnej na temat środowiska i jego ochrony”) promowaliśmy program Erasmus+. Podczas wydarzenia Julka i Agnieszka, dwie uczennice zaangażowane w działania naszego przedsięwzięcia, podzieliły się ze szkolną społecznością uczniowską swoimi doświadczeniami. Przedstawiły dotychczasowe efekty pracy całego zespołu, jak również osobiste refleksje związane z majową wizytą w partnerskiej szkole na Litwie. Ich relacje spotkały się z dużym zainteresowaniem audytorium.

 

Czytamy książki

Książka to medium znane od czasów antycznych, nadal warto po nie sięgnąć. Naukowcy twierdzą, że czytanie jest procesem stymulującym mózg. Książki pomagają rozwijać wyobraźnię i wspomagają koncentrację. Dzięki nim możemy znaleźć uspokojenie i znacznie obniżyć poziom stresu. Wszystko, cokolwiek czytamy, pozostawia w naszych umysłach okruchy różnorakich informacji. Książki przyczyniają się więc do pogłębienia naszej wiedzy o świecie. Czytanie poprawia pamięć. Zagłębiając się w opowiadanej historii, musimy pamiętać o nowych bohaterach, ich losach i charakterach, miejscach, z którymi są związani. Każda książka jest jak podróż do obcego kraju. Podróżując z nią, nie tylko wzbogacamy własne słownictwo, ale również ćwiczymy myślenie analityczne. Czytanie zajmujących tekstów sprawia bowiem, że staramy się przewidzieć dalszy ciąg opowieści, wyciągając wnioski na podstawie najprzeróżniejszych sugestii. Według badań ludzie, którzy regularnie oddają się lekturze, są ponad dwukrotnie mniej narażeni na rozwój chorób otępiennych, na przykład demencji czy choroby Alzheimera. Co ciekawe, emocjonalnie poruszające powieści rozwijają empatię, czyli umiejętność spojrzenia na rzeczywistość z perspektywy innych osób.

Prawda o pożytkach wynikających z czytania jest dobrze znana uczniom ze szkolnego klubu czytelniczego. Swoją pasję do książek w maju i czerwcu pokazali, organizując całą serię spotkań z różnymi grupami osób, podczas których głośno czytali im dzieła znajdujące się w zasobach szkolnej biblioteki lub własnych kolekcjach domowych.

Czytaliśmy przedszkolakom

Czytaliśmy seniorom

Czytaliśmy dzieciom z niepełnosprawnością

Czytanie rozwija kreatywność

Lektura ballady Adama Mickiewicza pt. „Pani Twardowska” zainspirowała uczniów klasy 4 „d” do stworzenia przedstawienia kukiełkowego. Spektakl zaprezentowali widzom z przedszkola oraz seniorom.

 

Wizyta w studio lokalnej stacji telewizyjnej

12 marca 2019 r. grupa uczniów z naszego zespołu projektowego wybrała się do studia lokalnej telewizji TVL. Spotkanie
z pracownikami stacji miało charakter warsztatowy. Wszyscy mogli choć na chwilę wcielić się
w rolę dziennikarza telewizyjnego.

 

Dwie rozmowy o tworzeniu gazety

 W broszurze pt. „Dwie rozmowy o tworzeniu gazety” powracamy do spotkań z dziennikarzami lokalnej prasy, którzy przed paru dniami gościli w szkole.

Kilka rad profesjonalisty

6 lutego 2019 r. gościł w szkole Marcin Radzimowski, kierownik Tarnobrzeskiego Oddziału Podkarpackiego „Echa Dnia”. Tematem spotkania były podstawy zasad pisania artykułu prasowego.

 

Spotkanie w redakcji szkolnej gazetki

1 lutego 2019 r. w redakcji szkolnej gazetki Fama odbyło się spotkanie z Rafałem Nieckarzem, redaktorem naczelnym lokalnego „Tygodnika Nadwiślańskiego”. Jego temat brzmiał: Zawód – dziennikarz prasowy. Przebieg wydarzenia przedstawiliśmy w formie okolicznościowego biuletynu.

Oto przebieg wydarzenia w fotoreportażu autorstwa Arkadiusza Przybyła z klasy 7 „a” .

 

Wydaliśmy własną gazetkę!

Zachęcamy do lektury pierwszego numeru „FAMY”. W pierwszym numerze szkolnej gazetki przybliżamy kraje, z których pochodzą nasi partnerzy w projekcie.